Bokrecension



Förlag: http://www.icabokforlag.se/
Sidor: 92
Poäng: 4/5 stjärnor

Baksidan:
"När jag började skolan visste jag inte vilken kamp som väntade. Det blev till slut en vana att aldrig förstå vad lärarna gick igenom på lektionerna. Att bli utskrattad var min vardag. Självklart var jag ledsen, men det visade jag inte. Jag höll mig flytande med ett gott humör. Jag begrep ju inte vad som var fel, jag trodde att jag var dum i huvudet. "

Så säger Josefi Dahlberg när hon berättar om sin uppväxt och skoltid. Att ständigt ligga efter, inte förstå, få dåliga betyg och dessutom bli hånad var tufft för en liten flicka. Och hjälpen den dröjde. I 19 år fick hon vänta på sin diagnos. Då hade hon kämpat sig igenom grundskola och gymnasium...

När Josefi kom till Komvux fick hon äntligen det undervisningsstöd hon behövde. Efter ominlärning kunde även hon förstå en skriven text. Nu sattes målet till högskolan.

Josefi Dahlberg är beteendevetare med inriktning på psykologi. I sitt eget företag arbetar hon med information kring läs- och skrivsvårigheter.


Mina ord:
För mig var denna boken intresant för jag är själv dyslektiker. Har även haft lite av samma problem som henne under skolans gång. Så känner igen mig väldigt lätt. Sen berättade hon saker i boken som jag inte alls uppleft överhuvetaget. Som att hon lärde sig att läsa texten till filmer först som vuxen. Det var något jag kämpade med under mellan stadiet så jag kunde se engelska filmer. Tog mig ca 2 år efter mycket övande, sen kunde jag se filmer och serier utan problem.

Jag beundrar denna tjejens skolgång med allt kämpande och inte vetande varför hon aldrig fick godkänt. Jag fick veta om min dyslexi redan i 1an på grundskolan. Så vi har alltid vetat om varför allfall
och det har varit en sådan lättnad.

Texten är stor och boken kort. Men att den är kort gör inget. Boken var precis lagom lång. Språket undrar jag om hon fått hjälp med av någon annan person för det är väldigt bra.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!