Bokrecension - Divergent

Titel: Divergent
Förfatare: Veronica Roth
Förlag: Modernista
Sidor: 363
Poäng: 4/5 stjärnor

Handling:
I Beatrice Priors dystopiska Chicago-värld är samhället uppdelat i fem fraktioner. Var och en av dem odlar en särskild dygd - Candor (de Ärliga), Abnegation (de Osjälviska), Dauntless (de Modiga), Amith (de Fridfulla) och Erudite (de Intelligenta). En viss dag varje år måste alla sextonåringar välja den fraktion de vill ingå i under resten av sina liv. För Beatrice står valet mellan att stanna med sin familj och att vara den hon verkligen är - hon kan inte få både och. Så hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv.

Jag läste många recentioner på denna boken i februari och sen bokade jag den på bibloteket. Började läsa och fastnade snabbt för boken och uppläget om dom olika falangerna. Jag är inte förvånad att Beatris/Triss byttar falang. Hon kände inte sig hemma i de osjälviska. Jag vet inte vilken falang jag skulle hamna i eller välja mer än att aldrig de tapra! Inget för mig. För mycket våld och att träna på att slås. Vilket egentligen boken känns som att det är det enda dom gör och man fatar inte riktigt varför det är så mycket om det förens mot slutet. Boken är rå i mina ögon och kanske en aningen mörk och mycket dödsfal. Men på något sätt fångade förfataren in mig i historien så jag ville hela tiden veta hur allt skulle gå. Jag kommer lätt att läsa andra och tredje delen också. Det utspelar sig en kärlekshistoria också mellan Triss och Four. Den växer fram och ingen stress. Det var nog hela den biten som fångade in mig mest av allt för att läsa mer. Jag rekomenderar denna boken till folk som gillar mörka historier eller hungerspelen.