Bokrecension - Matchad

Biblotekets bok
Förlag: Raben och sjögren
Titel: Matchad
Förfatare: Ally Condie
Sidor: 349
Poäng: 4/5 sjtärnor
 
Baksidan:
Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö. Men under ytan finns andra krafter som vill något annat.
 
Vad händer om du blir kär i någon annan, i någon förbjuden, i någon som inte är din utvalda? När det rätta och det sanna ställs mot varandra - och du måste välja.
 
Mina ord:

Denna boken är riktigt bra och den fångade in mig direkt. Det är andra boken på raken som gör det nu och det är ärligt en skön känsla. Jag gillar huvudkarktären mycket i denna boken. Hon känns mer som min typ av person som jag själv skulle kunna umgås med. Jag gillar att hon inte vill vara en i mängden som bara flytter med i vad dom som styr vill att hon ska göra. Fast i början så lyder hon och gör det som dom vill och vad som datorena räknat ut att hon ska göra, men sakta men säkert börjar hon trotsa dom.
 
Jag måste säga att Xander är ett snyggt namn. Ky är inte så dumt det heller. Vad tycker jag då om tringeldramat i boken? Jo, det gör det spännande, för i mitt fall gillar jag båda killarna och kan inte bestämma mig för vilken jag gillar mer än den andra. Hella den bitten känns så väll skriven (fast även uppbygnaden av hur dom lever i samhället också). Boken är bra skriven men kanske lite små seg i bland men endå inte alls. Det kan nog uppfatas så för att Cassia och Ky möts alltid på samma ställe varje dag under bokens gång. Så skulle sammanfata det som att det är segt men det händer saker hella tiden. Något riktigt slut blev det inte heller men förståligt det är ju bara första i en trilogi. Kändes som detta var bara början. Längtar tills jag ska få uppföljaren i mina händer (bokad på bibloteket).
 
Detta med dystopi är nytt för mig men börjar komma in i det mer och mer. Läst Hungerspelen och nu denna och jag gillar det. Så kommer bli fler i framtiden.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!