Bokrecension - Hur kär får man bli?

Titel: Hur kär får man bli?
Förfatare: Katarina von Bredow
Förlag: Raben&Sjögren
Sidor: 318
Poäng: 5/5 stjärnor

Handling:
Här finns det omöjliga valet mellan bästisen och kärleken. Här finns djupa familjekonflikter. Vuxna som sviker. Här finns ett fenomenalt skickligt porträtt av en konflikträdd pappa som duckar för alla problem. Här finns också de vuxnas konflikter, och under alltsammans det stora problemet att kunna säga som det är innan det är för sent. Katarina von Bredow är född 1967 och gjorde redan som 23-åring sensationell debut med Syskonkärlek. Hon har sedan dess skrivit flera ungdomsromaner om omöjlig och förbjuden kärlek, alla intensivt engagerande, men också ett par spännande och roliga barnböcker på Rabén & Sjögren. Hon är bosatt på landsbygden i Småland.

Detta är en av mina favorit böcker av Katarina nu. Denna och Som jag vill vara. Riktigt bra är den. Handlingen och karktärerna är bra och man drass in i deras vardag. Katrin som det handlar om har en bästis som heter Frida. Katrin är väll vad man ska kalla Fridas lilla anhängare, och Frida är populär. Men här i denna boken känns det ändå som att Frida är en riktig kompis till Katrin. Även om jag kan tycka att Katrin var mer lolial till Frida. Jag tycker helt synd om Andreas i boken. Han är så kär i Katrin och hon verkade vara kär i honom också i början. Men sen börjar Adam i klassen och Allt blir rörigt. Men boken slutar bra och förvånar mig lite bara för hur lätsamt det blir med Frida. Jag rekomenderar denna till er som vill läsa en bra svensk ungdomsbok om kärlek och familje problem. Språket är lätt och det flytter fram. Förfatarren förklarar kärlek så bra idenna boken. Kändes dock omdärn för Katrin inte hade en mobil.