Bokrecension - Eld

Titel: Eld
Förfatare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Pocketförlaget
Sidor: 633
Poäng: 5/5 sjtärnor

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.

Ingen i bokvärlden kan missat denna serien. Och jag är inget undantag. Jag gillar denna andra delen mycket mer än första. Tror det är för nu känner jag karaktärerna och blandar ihop Ida, Linne och Vanessa mindre än förut. Lite gör jag fortfarande men inte lika mycket. Boken har fart och det händer något hella tiden. Det är inga såna långa partier där det bara är vardag utan sakerna flyter på som på löpande band. Boken är lätt läst och jag läste den rekord fort för att vara en 600 sidors bok. Så ge mig kred för jag läste den på 5 dagar när annars en så tjock bok kan ta mig veckor. Det känns serijöst jäkligt bra för mig. Min favorit karaktär är fortfrande Mino och hennes kraft känns fortfarande som en stor gåta. Det har blivit sena näter och lite sömn och mycket jobb men det var värt den lilla sömnen för och komma igenom denna boken snabbt. Jag var så tagad att läsa fast jag var trött. Det ser jag som posetift att jag hade viljan. Jag rekomenderar denna serien till tjejer och killar som gillar övernaturligt och häxor eller till dom som allmänt vill läsa en bra ungdoms bok. Men läs allt i ordning.