Bokrecension - Korsad

Bibloteket
Titel: Korsad
Förfatare: Ally Condie
Förlag: Raben och Sjögren
Sidor: 365
poäng: 4/5 stjärnor

Driven av en längtan efter en framtid som av allt att döma är omöjlig beger sig Cassia till de Yttre Provinserna för att hitta Ky, hennes barndomsvän och ungdomskärlek, som Samfundet har deporterat till en säker död vid fronten. Efter ett tröstlöst sökande står det klart att Ky har lyckats fly in i det förrädiska bergsmassivet, och att tankar om uppror och revolution gror i Samfundets utkanter.

I gränslandet mellan det kliniskt rena och det rebelliskt vildvuxna tvingas Cassia ifrågasätta mycket av det hon håller kärt, men även om hon är beredd att offra allt för att återförenas med Ky kan inget hindra Xander från att återigen ändra spelets regler.

Detta är andra delen av 3 böcker. Denna var inte alls lika bra som 1an men verkligen inte dålig. Jag tycker så för att denna utspelar sig ute i vildmarken. Cassia letar efter Ky och tvärtom. När dom väll hittat varnndra blev boken mycket bättre igen. Men slutar boken precis som i 1an dom skiljs åt och vill hitta varndra igen. Är det bara jag som reagerat på att den slutar på samma sätt?

I denna boken är varnat kapitel Ky och varanat Cassia, vilket gör att man får mer inblik på historien och karaktärerna. Även om jag kunde blanda ihop dom två ibland för förfataren använder jag och inte deras namn. Men förfataren beskriver miljöerna och naturen mycket bra. Låter som det är vakert. I början och i slutet av boken finns även en stor fin bild på hella landskapet dom rör sig i. Sådant uppskatas.

Det kom även in nya karaktärer i denna boken som Cassia och Ky reste med. Indie litar jag inte alls på för fem öre. Men den lilla pojken Eli gilade jag. Gillade att man fick fördjupning på Xanders och Kys bakrund.

Tycker du bör läsa denna serien för den är riktigt bra skriven och vacker.