Bokrecension - Jellicoe Road

 
Min bok
Titel: Jellicoe Rode
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Xpublishing
Sidor: 351
Poäng: 5/5 stjärnor
 
Handling:
Som barn överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare börjar det förflutna komma ikapp henne då ännu en person i Taylors närhet försvinner, och en annan återvänder. Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola för fullt och ett manuskript visar sig innehålla nyckeln till Taylors förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden sammanflätade med Taylors?
 
Mina ord:
Så det känns på tiden jag skriver en recention på denna nu. Denna boken läste jag tillsammans med Zozzo och Emme på Bokzoem i en gruppläsning (vet ej om fler deltog). Den var svårt i början att förstå något det tog ca 100 sidor in i boken för att börja få grep på handligen och karaktärerna. Men sen ville man bara läsa hela tiden. Men man fick snällt vänta en vecka för och läsa nästa 7 kapitel. Så varje söndag fick man pratat av sig om boken med tjejerna på skype. Det var en kul upplevelse och anorlunda för jag har inte så många jag känner som läser samma böcker som jag. Plus jag fick ju lära känna Zozzo och Emme bätre med.
 
När jag läst recentioner på denna boken har dom sagt det tar ca 50 sidor men för mig tog det ca 100. Du som inte läst denna boken bli inte räd för att den e svår och tidskrävande i början för när du kommer över det är den jätte bra. Det är en hyllad bok och man kan förstå varför den är så bra upplagd och igenomtänkt in i minsta detalj. Dock lite synd att man inte fatta kursiva stillen kapitlena i början alls. Så därför har jag förståelse för att folk läser om boken efter ett tag. Det är så jag nästan undrar om inte det krävs. Själv tänker jag lyssna på den på ljudband snart. Pendlar mycket Malmö Lund igen så det finns tid.
 
Taylor är huvudperson och i början tyckte jag hon var mest kaksig och tänkte bara på sig själv. Men hon utvecklas mycket under bokens gång och tillslut gillar man henne mycket. Hon är nästan som en annan person i slutet så karaktärsutvekligen är bra. Johnna Grigs gillar jag också mycket och hur lugn han kunde få Taylor att bli. Gillar deras kärlek.
 
Denna boken utspelar sig på en internatskolla i Australien och det gör den annorlunda. Jag har läst en bok innan på en internatskola och den gilla jag inte Var är Alaska? Men denna boken älskar jag. Det som gör den anorlunda är att jag aldrig läst en bok som denna förut. Den är sin egen. Jag skulle rekomendera den till alla som vill läsa en ungdomsbok med lite gåtor i som man får svar på i slutet. Där är även lite kärlek i denna boken så gillar du det kommer du gilla den.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Lena

Jellicoe Road sakll jag läsa i jordenruntutmaningen hos Lyrans Noblesser. Det skall bli spännande!

Svar: Vad är det för en utmaning? :) Jag hoppas du gillar den. Ha i åtanke att inte ge upp i början du kommer få svar på allt i slutet.
Julia

2013-11-25 | 19:04:47
http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Elina

Jag läste ut den i helgen! Riktigt spännande och svår att lägga ifrån sig!
Har du några ny böcker att byta bort? :)

Svar: Hej, Håller helt med det var den :)Jag har ju försökt sälja lite på tradera men inte gått så bra så funderar på att lägga upp dom i bokbytes gruppen :P Har du några?
Julia

2013-11-26 | 16:06:05
http://marklarsbooks.blogg.se/
Elina

Okej, jag vill alltid byta böcker ;) jajamen, http://marklarsbooks.blogg.se/2013/february/byta-bocker.html dom som finns där :)

Svar: Är vargbröder böckerna du har dom första i serien? :)
Julia

2013-11-27 | 07:53:46
http://marklarsbooks.blogg.se/
Elina

Det är dom :) de två första

Svar: Okej är intresserad av dom då :) Men ska ta och fixa bilder på böckerna ikväll så du kan få se om du vill byta till dig något :)
Julia

2013-11-28 | 07:25:18
http://marklarsbooks.blogg.se/
Elina

Ja gör det! :D

2013-11-28 | 19:47:11
http://marklarsbooks.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!