Bokrecension

Förlag: Raben och sjögren
Sidor: 413
Poäng: 5/5 sjtärnor

Auden har jämt varit den perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. Hon är en tjej som man kan lita på. Men Auden har känt sig instängd av alla krav, hon har inte haft något socialt liv och hon har inte sovit en hel natt på flera år.

Innan hon ska börja på college får hon ett erbjudande om att tillbringa sommaren hos sin pappa och hans nya familj i en liten stad vid kusten, och hon tar tillfället i akt. Hon får ett sommarjobb i sin bonusmammas klädbutik och plötsligt händer någonting med Auden. Hon får lära sig allt om det sociala spelet, om hur tjejer pratar och beter sig, om tjejers vänskap och deras kärleksbekymmer. Så möter hon Eli, en ensamvarg som också har svårt för att sova om nätterna, och som Auden snabbt kommer nära. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslor han bär på sedan han var med om en nära väns död. Det blir sommaren när allt förändras.

Boken är så bra, så bra. Man vill bara sluka upp dens alla ord på en gång. Det gick snabbt och läsa boken fast den var så lång. För mig gör det inget att en bok är lång sålänge den är bra. Detta är första Sarah Dessen boken jag läser och jag vill läsa hennes andra också. Detta är värkligen en sådan tjejbok som det kan bli. Kärlek, sorligt och roligt på samma gång. karaktärena är så realsitiska och det käns som jag var där brevid Auden och Eli och dom andra under bokens gång. Man ville bara att Auden och Eli skulle bli ett par och att Auden skulle fullfölja sitt sökande på barndomen som hon aldrig fick. Hennes mamma och pappa störde jag mig på en del dock. Mamman hade sina ider och saker som hon inte gillade och det kunde bli lite mycket. Hennes pappa borde axeptera att andra också kan ha framgång sen även hjälpa till mer hemma med babyn, tycker jag. Men alla ungdomar i boken gillade jag.