Bokrecension

Sommaren jag blev vacker - Jenny Han
Sidor: 249
Poäng: 5/5

Isabel mäter livet i antalet somrar hon har levt. För henne är det helt självklart allt händer ju på sommaren. Allt som är spännande, allt som är förtrollande och allt som betyder något. Vintern är bara en transportsträcka tillbaka till sommarhuset vid havet dit hon åker med familjen varje sommarlov. Dit kommer också bröderna Jeremiah och Conrad och deras mamma Susannah, som äger huset. Tillsammans tillbringar de två familjerna hela långa sommaren där, och för Isabel existerar inget alternativ.
Isabel älskar det slitna gamla strandhuset, alla knäppa traditioner som hon och killarna upprätthållit sedan de var små, och hon älskar framför allt det faktum att ingenting har förändrats sedan dess. Fram tills nu. För den här sommaren den här skimrande sommaren kommer saker att förändras. Redan när Isabel stiger ur bilen känner hon något i den salta luften. En ny känsla. Något vuxet, något ... hemligt. Och när krocken mellan nya aningar och minnen från förr trasslar till relationen mellan Isabel, Conrad och Jeremiah så står det klart de måste acceptera att de är framme vid en plats dit varje sommarstig hittills har lett.

Boken är fin handlar om kärlek och att vara ungdom på sommaren. Första förälskelsen och äkta kärlek. Man får se tillbaka blikar på vad som hänt några år tidigare i vissa kapitel. Det tyckte jag var mysigt. Den karaktär jag mest föl för är Jeremiah och Belly och Susannah. Jag tror att tjejer och killar kan käna igen sig i denna boken för att detta med att ha överbeskyddande syskon och den bråkiga atsmofären i boken mellan Belly och Steven. Eller första kärleken som bara varar över en sommar. Jag satt ute i solen och läste denna boken. Måste säga det var perfekt för det är en sommrig bok. Annars ska jag tilläga att jag förväntade mig en okej bok och inte mer med det. Men i stället sträkläste jag den och älskade den. Så missa inte denna sommarbok. Håller redan på att läsa 2an. På min pocket variant så älskar jag omsalget nog bland det finnaste jag set i bokväg.