Bokrecension - Det borde finnas regler

Förfatare: Lina Arvidsson
Titel: Det borde finnas regler
Poäng: 3/5 sjtärmor

Jag heter Mia. Eller egentligen Maria, men jag hatar det namnet okej? Dont call me that. Jag står inte för det. Det är inte som att jag fick vara med och bestämma. Jag är för att man själv ska bestämma om saker och ting här i världen. Fatta hur allt hade blivit så mycket bättre liksom. Skolan, livet, allt. Jag är fjorton år. Man kan tänka sig att det skulle betraktas som vuxet. Fast det betyder mest ingenting. Jag är i förberedelse, kan man säga. Mia bor in the middle of nowhere och det enda som händer där är att hennes bästis Mirjam har en hangup på en som heter Per, som är minst lika gammal som hennes pappa. Fast egentligen är allt bara tråkigt och vanligt, inte alls Los Angeles. Tills Vlad dyker upp, med hatt och hängslen och ett band och egen lägenhet. Men hur ska man våga, när det inte verkar finnas några regler?

Denna boken gillar man inte eller så gillar man den. När jag började läsa så gillade jag den inte alls, inte min grej riktigt. Det var för att jag kunde inte förstå mig på att en 14 årig tjej kunde gilla en 40 åring gubbe. (förstår mig fortfrande inte på det). Även för att boken är skriven i berättar form. Sakerna Mia snackar om har redan hänt. Så jag satt och trodde att boken inte riktigt börjat efter 60 sidor. Sedan gick jag på relesefesten för boken och träffade förfataren och det fick mig helt annan uppfatning. Lina läste upp ur boken och även då var det i berättar form, så där fattade jag den är uppbygd så. Så när jag kom hem och började läsa så helt plötsligt gillade jag boken. Inte wow vilken bok men endå bra.

Språket i boken är ungdomligt och passar för en 14 åring som Mia är. Hela boken kretsar runt att Mia vill bli kyss och kär men även bli vuxen bo någon annan stans än vad hon gör. Att bli vuxen. Handlar om hennes två kompisar också som hon umgås med. Jag gillar killen och speciellt när dom smyger på Per för att bevisa för Mirjam att han är äklig.

Boken fick mig att skrata och den passar dej om du vill läsa något ungdomligt och roligt.