Bokrecension - Amandas bok

Titel: Amandas bok
Författare: Katerin Janouch
Förlag: mån pocket
Sidor: 233
Poäng: 3/5 stjärnor

Handling:
Min så kallade sexualitet kan väl sammanfattas med att den inte riktigt finns där" konstaterar Amanda. Något som stressar henne rejält: Enligt lagen får hon ju ha sex - om hon vill... Och det vill hon. Men med vem?
Den där debuten är ju för övrigt ett kapitel i sig. Av de vuxna får hon inte veta någonting, och om de försöker så blir det bara fel. Med bästa vännen Jonna vågar hon inte heller prata om alla detaljer. Om hur sex verkligen KÄNNS. Om kåtheten och klitoris och annat som inte är helt lätt att uttala.
Hon googlar för fullt, läser sexspalter i tjejtidningarna, panikspringer till biblioteket. Och i böckerna hittar hon äntligen det hon söker. Tre frispråkiga kvinnor som skriver om sex: Erica Jong, Suzanne Brögger och Kerstin Thorvall. Visserligen mest från 70-talet, men det här med snoppen och snippan har väl inte förändrats sedan dess? "Jag måste lära mig mer. Läsa om äkta kvinnor, som hittat nycklarna till sexets hemlighet. Om de nu gjort det. Själv kommer jag nog förbli oskuld tills jag dör."
Eller? Den där Axel, en gång hennes bästis på dagis och som sedan försvann - plötsligt är han tillbaka och börjar i hennes klass. Han har förändrats. Blivit tuff och överspänd och hon gillar honom inte det minsta. Men så inträffar katastrofen - Amandas mamma bjuder hem Axel och hans mamma på middag! Axel, den siste Amanda kan tänka sig att kyssa.
Men saker blir inte alltid som man tänkt.

Jag behövde något lättläst i min huvudvärks period och då funkade denna boken fint. Den är lätt och rolig. Amanda är en snäll nyfiken tjej och då menar jag med nyfiken altså nyfiken på sex. Hon tänker mycket på det och undrar hur det är. Så egentligen kanske boken riktar sig mer till 14-17 års åldern. Jag önska att den fanns när jag var i den åldern eller något liknade som jag viste om. Det var dock efter första halvan av boken som det börja hända något och då blev det spännande. Skulle Amanda och Alex bli ett par eller ej. Det var först efter jag läst ut boken som jag ¨fick reda på att det fanns en fortsättning. Som jag genast hoppade på att läsa. Egentligen var det 4 boken i serien. Men det gör inget att man inte läste jonnas bok eller sagas bok först. Boken var bra och lät läst så det får den plus för.