Om jag stannar - Gayle Forman
Förlag: Ponto Pocket
Ganger: Ungdoms roman och Romnatik
Sitat ur boken: Adam - Jag älskade dig igår och älskar dig idag och kommer troligen älska dig i morgon.
Jag tyckte det var en så fin mening
10/10 stjärnor

Mia minns inget från olyckan, hon vet vara att hon färdas i bilen på sliriga vintervägar tillsammans med sin familj. Så plötsligt kan hon se sig själv genom bilens krossade vindruta, ligga svårt skadad och medvetslös. Hon hör Beethovens toner fortsätta strömma genom bilradion och blandas med ljudet av sirenerna. I nästa ögonblik blir hon buren ut ur bilvraket och redningspersonalen kämpar för hennes liv. Under de 24 timmar som följer får vi genom Mias tankar och tillbaka blickar lära känna hennes liv och hennes val. Och nu står hon inför det svåraste valet av alla - leva vidare trots att hon förlorat sin familj eller ... släpa taget?

Förfataren:
Gayle Forman är en prisbelönt författare och journarlist. Upprinelsen till om jag stannar är en värklig händelse. Gyle Forman miste själv en nära vän i en bilolycka. Kärleken till musiken är också en stark drivkraft i hennes skrivande. Hon lever i Brooklyn med sin man och deras barn.

Jag var fast i denna boken redan efter några rader av den. Så har sträkläst boken från början till slutet. Den är sorlig och rolig på sina ställen. Detta är boken ur Mias perspektiv. Läste nämligen att upplöjaren När jag lät dig gå kommer vara ur Adams perspektiv. Det ska bli intresant. I boken får man följa Mia på sjukhuset, där hon ser alla som besöker henne och vad som händer. Men även tillbaka blickar där man får lära käna henne och Adam som är hennes Pojkvän och en del om hennes familj. värkligen en bra bok.

När jag lät dig gå:

Den fjärilen var med 1 gång i mellan kapitlena. Väldigt fin :)