Bokrecension

Sidor: 312
Stjärnor: 2/5

När Claire Danvers kommer till Morganville för att plugga på college tror hon att hennes största problem är de brutala tjejerna i elevhemmet. Men det visar sig snart att det finns mycket värre ­saker i Morganvilles nattmörker. Staden är sedan länge ett högsäte för vampyrer och det är de som är den verkliga makten bakom allt som sker i området. Den som inte har en vampyrs beskydd är ett vandrande mellan­mål och ingen lyfter på ögonbrynet om några av collegets studenter ”försvinner”.

Claire lyckas hitta vänner och skydd i Glashuset tillsammans med tre andra udda karaktärer: gotharen Eve, ­rebellen Shane och den mystiske Michael som försvinner varje morgon och dyker upp igen vid solnedgången. Men frågan är om ens deras gemensamma krafter är nog för att hålla dem vid liv tills solen går upp?

Glashuset är första delen i den bästsäljande amerikanska serien Vampyrerna i Morganville.

Jag kan inte säga att jag är förtjust i boken. Utan den var okej. Claire som det handlar om är en tjej på 16 år som börjar chollage i staden Morganville och det börjar inte bra. Anledningen att jag inte gillar boken är för att hon blir mobbad av tjejerna på elevhemet. Men jag skulle inte kalla det mobbning äns utan misshandel snarare. Claire hamnar i Glashuset där 3 andra personer bor. Två killar och en tjej. Dom ska hyra ut ett till tum i huset. Claire får rumet och lever i fara. Hennes kompisar i bondet säger att hon inte får ta sig ut ur glashuset. Men hon insisterar på att göra detta. Det blir bara mer problem och allämnt jobbigt. Boken slutade även med en kliffhanger. Det endligt mig är inte roligt. För nu kan jag inte bestämma mig om jag ska läsa 2an eller inte, fast jag inte alls gillade första. Vi får se. Så avslutar med inte min typ av bok. Men det kanske är din :)