Bokrecension - Kyssen

Titel: Kyssen
Förfatare: Jacqueline Wilson
Sidor: 288
Poäng: 3 stjärnor av 5

Ungdomsroman. Sylvie och Carl har alltid varit vänner. Innerst inne har Sylvie alltid tänkt sig att hon och Carl ska leva ihop resten av livet. Men nu när de har blivit tonåringar håller allt på att förändras. Sylvie önskar fortfarande att de kunde göra allting tillsammans, men Carl verkar inte vilja ses lika ofta längre. Dessutom har han fått en ny kompis, Paul, som han hellre vill vara med. När Carl sedan kysser Sylvias kompis Miranda när de leker Snurra flaskan på en fest är det som om hela hennes värld går sönder. En stark historia om den första olyckliga kärleken.

Denna boken kändes som typisk britisk undgdoms bok brukar vara, fast endå lite djupare och längre än vandligt. När jag var yngre läste jag mer böcker från storbritangien och dom var 200 sidors böcker med ungdomar och inte så djupa. Så denna boken chokade mig faxtiskt med detta. Fler sidor, djupare och händer mer saker. Slutet överaskar lite och det är där djupet på boken kommer fram.

Karaktärerna är bra men inte mer än så. Ingen jag föll för. Det är Sylvie som är huvudperson och ibörjan syns hon inte och hörs inte (ungefär) Sen blir hon kompis med Miranda. Hon är framot gånde och endligt i mina ögon alldelses för mycket. Så Sylvie syns mer och mer. Men på vägen förlorar hon samtidigt sin barndomsväninna. Vilket jag kan tycka är taskigt och bara överge någon så. Sen har vi ju Carl som bytat skola så han och Sylvie träffas inte lika ofta längre. Dom har alltid hållit ihop. Under bokens gång förstår man sig inte på honom riktigt om varför han stänger Sylvie ute och så. Men på slutet så wow släps en bomb och man vill inte sluta läsa.

Jag skulle väll rekomendera den till dom som vill läsa något lättsamt, kanske sådär mellan några tunga böcker. Det är nog mitt förslag.