Bokrecension - Only väg is upp

 
Bibloteket
Förfatare: Emmy Abrahmson
Titel: Only väg is upp
Förlag:Raben och sjögren
Poäng: 5/5 stjärnor
 
Baksidan:
Filippa Karlsson är på väg! Mot London, mot frihet, mot att bli vuxen och förverkliga sina teaterdrömmar. Men London är en stor och tuff stad med skumma hyresvärdar som skriver Felipe Calzone istället för hennes riktiga namn på kontraktet. Där finns sadistiska chefer som gör allt för att sabotera för en underbetald vikarie, för att inte tala om okända och ökända rocksångare som lurar flickor med att de har drömt om just DIG i flera månader.
 
Mina ord:
Denna boken var precis vad jag behövde. En bok om en tjej som mötter killar och ska söka jobb och hitta lägenhet eller ett rum i London. (Inte någon 17 åring i high school, utan början på att bli vuxen). Hon ska även söka in till censkolan som är svår att komma in på. Hon mötter några killar på vägen och en av dom tror hon att hon är tillsammans med. Vilket bevisar på att hon är ung och naiv.
 
Som jag nämde en bok jag behövde ljust nu, för den vissar början på vuxen livet. Allt ansvar och hur svårt det är att få en bra bostad eller ett jobb. Dock kan jag inte förstå att hon skulle vilja bo på ett ställe där det inte finns något riktigt kontrakt eller något ordentligt sätt att betala hyran på. Dom råkar ju rättså illa ut Felippa och dom hon bor med. Men det hoppas jag löser sig till bok nummer 2 eller 3 som ska komma ut. Det ser jag fram i mot.
 
Felippa förklaras som att hon inte varit någon särskild i Sverige och helt plötsligt blir hon någon i London. Får ett jobb och ska komma in på en av dom finaste censkolorna. Jag tycker Felippa som karaktär är realistisk och även folket runt om kring henne. Boken var inte skrivet i jag form utan Felippa gör detta eller detta. Det var inga problem för min del.
 
Du bör läsa denna boken om du gillar ungdomsböker, den är riktigt bra.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!