Bokrecension - Den nya människan

 
Rec-ex
Titel: Den nya människan
Förlag: kalla Kullor
Förfatare: Boel Bermann
Sidor: 205
Poäng: 3/5 stjärnor
 
Handling:
Vad händer när barnen som föds inte är vanliga barn?

"Jag har dödat ett barn.
Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet.
Inombords skriker jag.
- Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?"

Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet.
Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens.
Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. En brutal incident på Rakels arbetsplats ställer hennes tillvaro på ända. Rakel flyr, bort från ångest och sviken kärlek. Men i jakten på tröst i tillfälliga förbindelser och berusning händer det som verkligen inte får hända ...
 
Mina ord:
Jag har svårt och sätta fingret på vad jag tycker om denna boken. Det är inte min typ av bok. Men bestämde mig för att ta den som en utmaning. Den fick mig att tycka den var intressant i vissa pertier medans andra satt jag och tänkte varför vill jag läsa om hennes små deprimerade liv? Har aldrig läst en liknade bok förut. Är glad jag provade.
 
Jag listade nog ut vad som skulle hända till del 2 av boken. var inte så svårt. Slutet hade nog inget riktigt slut, utan slutade med en kliffhanger eller bara mitt i. Hur man nu vill ha det. Jag kan säga jag har svårt och bestämma mig för om jag skulle vilja veta vad som händer sen eller inte. Får väll ta det beslutet om det kommer en 2a.
 
Språket i denna boken var fint och infångande. Nog en anledning till att jag ville fortsätta läsa. Så det är en bra första roman.
 
jag rekomenderar den till folk som vill läsa mörka dystopier
 
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Isabella

Wow, I love your pics and your blog! It's perf okay

Svar: ooo thanks :D Raly thanks :D Not god at englis but i hoppe i speldit rigt :P
Julia

2013-08-31 | 23:24:41
http://isabelawaldorf.blogg.se




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!