Bokrecension - det levande slottet


Min egen bok
Titel: Det levande slottet
Förfatare: Dianna Wynne Jones
Förlag: Raben och sjögren
Sidor: 346
poäng: 5/5 sjtärnor
 
Baksidan:
Sofia är äldst av tre systrar, och eftersom alla vet att äldsta barnet ändå aldrig kommer att lyckas, så har hon bestämt sig för att nöja sig med en karriär som efterträdare till sin pappa hattmakaren – även om hennes tillvaro ärligt talat är ganska tråkig. Hennes småsystrar försvinner iväg på intressanta lärlingsplatser, Sofia blir bara gråare och mer muslik, men när den ståtliga Öde-Häxan av någon dunkel anledning förvandlar henne till en gammal gumma ser hon som enda utväg att ge sig av – och söka skydd i den ökände trollkarlen Ryts vandrande slott.
 
Mina ord:
Jag älskar filmen och jag älskar boken. Det är magi åt höger och vänster och hit och dit. När jag läste så känndes det som att läsa filmen i vissa partier. För kunde se det framför mig från filmen.
 
Språket är lätt och roligt och det går fort att läsa. Boken kom ut första gången på 80 talet med titlen Trolkarens slott men nu är det Det levande slottet som är titlen efter att filmen kom  ut.
 
Favorit karaktär är nog elddimonen, för han är rolig.
 
Jag skulle rekomendera denna boken tilla alla som set filmen och gillade den och även alla fantasy gillare där ute.
 
Se även gärna trilern jag la in och nu ska jag sätta in boken i min bokhylla så stolt.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!