Bokrecension - Jag, En

Bibloteket
Förfatare: David Levithan
Titel: Jag, En
Förlag: Xpublishing
Sidor: 336
Poäng: 5/5 stjärnor

Varje morgon vaknar jaget vid namn En upp i en ny persons kropp, en ny persons liv. En vet aldrig i förväg var hen kommer att hamna eller vem hen ska bli. En har accepterat sitt öde, har till och med utarbetat regler för att kunna överleva: Fäst dig aldrig vid någon. Undvik att ge dig tillkänna. Lägg dig inte i. Dagarna passerar. Fram till den morgon då En vaknar i Justins kropp och träffar hans flickvän, Rhiannon. I det ögonblicket raseras Ens tillvaro. Från den morgo- nen finns bara en person som En vill vara tillsammans med dag ut, dag in, alla dagar. Varje dag en ny kropp. Varje dag ett nytt liv. Varje dag kär i samma tjej. David Levithan, författaren bakom succéerna Ibland bara måste man, Nick & Norahs oändliga låtlista och Liten parlör för älskande, når med Jag, En nya konstnärliga nivåer. Berättarjagets gripande berättelse tränger successivt allt djupare in i läsaren. Tillvaron ställs på sin spets. Inte minst kärleken problematiseras: Är det över huvud taget möjligt att älska en person vars tragiska öde består i att ständigt, och bokstavligt, förvandlas till en ny människa?

Jag, en är jätte bra och den tog inte lång tid att fånga in mig, när jag läste. Max någon sida. Jag gillar konseptet och historien jätte mycket och boken impade på mig. Detta är en bok jag kommer vilja snacka om och tipsa mina vänner att läsa. Språket är väll skrivet och infångande. Dom två huvudpersonerna och deras kärlek kompliserad för att En bytar kropp varje dag. När jag läst ut boken ville jag inte den skulle ta slut. Ville fortsätta läsa om alla personer han blir för en dag och om deras liv. Det gjorde boken så mycket att 1 dag kunde aldrig se lika dan ut. Vissa dagar hjälpte En persoen han var i och andra dagen Utsates dock karaktären för saker den normalt inte skulle. Tycker det är synd jag inte äger denna boken för nu kan jag inte sätta den i bokhyllan och vara stolt att ha den där. Men en dag ska jag nog köpa den. Kommer bli mycket glad när den dagen kommer. Där är dock en nakdel med boken och det är att man igentligen inte får veta så mycket om tjejen En är kär i, så skulle definitift vilja veta mer om Rhiannon. Men som sagt denna boken är ett läs måste!