Bokrecension - Personer du kanske känner

Bibloteket
Titel: Personer du kanske känner
Förfatare: Jay Asher och Carolyn mackler
Förlag: Bonnier Carlsen
Poäng: 2/5 stjärnor

"Hur kan nån vilja berätta sånt här om sig själv på Internet? Det är ju sjukt!"

Föreställ dig att du år 1996 hittade dig själv på Facebook - femton år innan det ens existerade! Skulle du ha gillat det du såg? Emma och Josh får denna möjlighet, men är de vinnare eller förlorare? Och kan de påverka någonting? En humoristisk kärlekshistoria med mycket tidsfärg, som skildrar hur både stora och små beslut får konsekvenser för framtiden.

Året är 1996. Det dansas macarena och lyssnas på Spice Girls. Emma och Josh är grannar och vanligtvis bästa vänner. Relationen har dock fått sig en törn sedan en av dem förväxlade vänskapen med kärlek. När Emma får en dator av sin pappa (ännu en dåligt-samvete-present), ger Josh henne en cd-rom med America Online. Efter installationen dyker plötsligt ett Facebook-konto upp på skärmen - innan Facebook ens har uppfunnits! Personen som visas på bilden ser misstänkt välbekant ut. Emma inser att det är sig själv hon ser, eller rättare sagt, hennes vuxna jag. Josh och hon kan således se in i framtiden. Men gillar de vad de ser? Och kan de påverka någonting? I det ena kapitlet följer vi Emmas tankar kring detta, i det andra är det Josh perspektiv som gäller. En dråplig, tänkvärd och nostalgisk tidsresa att gilla.

När jag läste handligen till denna boken tyckte jag den verkade mycket bra. Men till det mesta tyckte jag den var seg och mindre som jag tänkt mig. Störde mig även för mycket på vad Emma gjorde för att ändra på sin framtida fb och även på hur hon behandlar killarna hon hade omkring sig. Josh är mer en realistik kille som skulle kunna finnas där ute tror jag.

Språket är inget speciellt och man fick inget jätte detaljerat eller något djup direkt utav att läsa boken. Så man fik läsa mycket mellan raderna själv. Slutet var för förutsägbart.

Men bara för jag sågar boken betyder det inte att kanske ljust du skulle gilla den. För grund iden är mycket bra!