Bokrecension - Paris, cherie så där säger folk alltså

 
 
Bibloteket
Titel: Paris, cherie så där säger folk alltså
Förfatare: Ida Pyke
Förlag: Raben&Sjögren
Sidor: 219
Poäng: 3/5 stjärnor
 
Baksidan:

Stockholm. Åsö Gymnasium är betonggrått och trist. Sjuttonåriga Alva delar tillvaron mellan mamma på Söder och hos pappa i Årsta. Pappa som dricker. En dag går han för långt och Alva flyr ut på stan. Iväg bara. Då händer nåt som bara inte händer: Precis då, när det enda Alva vill är att komma bort. En kvinna på tunnelbanan säger att hon borde jobba som modell och ger henne ett visitkort.

Så plötsligt är det modellsommar i Paris och allt är i färg. Parisfärger. Paris är tunna crêpes med glass och chokladströssel på en smutsig bänk vid Seine. En Serge Gainsbourg-låt i iPoden. Paris är Olga, den rödhåriga modellen som blir Alvas vän och som är både destruktiv och livsbejakande. Och Sebastian med de blå, blå ögonen. Svårfångad och knepig får han hela Alva att pirra.
 
Mina ord:
Anledingen att jag läste denna boken var för jag läste en recention hos någon annan bok bloggare och blev nyfiken. Jag blev inte alls besviken boken är bra. Boken varvar mellan tiden innan Alva åker till Paris och det är i stokholm. Då får man veta bakrunden om hennes familj och liv där. När det utspelar sig i Paris får man följa hennes modell kariär och kärlekshistorien mellan Alva och Sebastian. Dock tycker jag hon är lite naiv. Som om en kille inte svarat när du hört av dej eller inte ringt på 2-3 veckor då ringer man ju inte han igen. Men hon fortsätter och fortsätter höra av sig till honom. Sen blir Alva kommpis med Olga med det röda håret. Olga är vild så då får Alva mer se det vilda livet av Paris, men bara lite. Språket är fint och vakert och förfataren förklarar miljöerna så bra fast det bara är 200 sidors bok. Dock liten text. Omslaget är också vackert. Jag skulle rekomendera denna boken till någon som vill läsa om en tjej i modell världen eller en kärleks bok.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


lydiamolins.blogg.se

Min kompis har den boken :)

Svar: Vad kul tänker du låna och läsa den?:)
Julia

2013-07-07 | 19:43:18
http://lydiamolins.blogg.se/
FrökenTV, bloggen om tv och film

sv: Ja, hon har släppt två singlar som är på hennes nya album.
Den ena är come and get it och den andra är slow down :)

Svar: Okej lovar kolla upp den:-D
Julia

2013-07-07 | 20:33:40
http://efji.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!