Bokrecension - Vi måste sluta ses på det här sättet

 
Rec-ex
Titel: Vi måste sluta ses på det här sättet
Förfatare: Johanna Lindebäck & Lisa Bjärbo
Förlag: Gilla böcker
Sidor: 334
Poäng: 4/5 stjärnor
 
Handling:
Hanna går i tredje ring och drömmer om att flytta till Paris. Jens är tjugofyra och försöker vänja sig vid ett nytt liv. När de ses vid en fullsmockad bardisk blir de nästan osams. När de ses på tunnelbanan hem skrattar de, och när det är dags att skiljas kan Hanna tänka sig att ta en omväg. Hem till Jens. Nästa gång de ses är genom Jens nya jobb, på Hannas skola.

"Vi måste sluta ses på det här sättet" är en ung-vuxen-roman som blandar både humor och romantik. Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck berättar en kärlekshistoria från två håll, perspektivet växlar mellan de båda huvudpersonerna, skildrade av en författare vardera.
 
Mina ord:
Jag gillar boken mycket och man fastnade lätt för boken. Boken är anorlunda för att den ena huvudpersonen som är kille har barn och nydligen separerat. Vilket gör kärlekshistorien mer kompliserad än vad det skulle behöva vara. Sen finns det en faktor till som gör den kompliserad men är räd för och spolia då så det kommer jag inte gå in på.
 
Hanna är en 18 årig tjej med drömmar om Paris efter studenten och att läsa i hennes perspektiv blev inte lika intressant som i Jens perspektiv. Hans karktär är vandlig men det som gör den intressant är att han är en kille i sina unga vuxna år som precis separerat och har en 2 åring till doter. I ungdomsböcker brukar ju inte unga vuxna vara med som huvudperson. Men här är det så. Så det var roligare och läsa när det var hans röst.
 
Sammarbetet är rikgit bra mellan dessa författare och jag hoppas dom ska skriva fler böcker ihop.
 
Men det var en sak som gjorde att boken inte fick en 5a och i stället en 4a. Det var för att slutet var så öppet. Det gilla jag inte i detta fallet. Men annars en riktigt bra bok.
 
Jag rekomenderar denna till dom som vill läsa en svensk skön anolunda ungdomsbok med mycket kärlek.
 
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


FrökenTV, bloggen om tv och film

åh, den har jag kollat på i bokhandeln flera gånger men inte köpt :)

Svar: Den har inte varit ute länge :P Men ja jag tror du skulle gilla den :)
Julia

2013-09-23 | 11:06:16
http://efji.blogg.se/
Carro

Jag brukar gilla öppna slut så jag ska definitivt ge den här en chans :)

Svar: Jag kan också gilla öppna slut, men ljust i denna boken ville jag ha ett ordentligt slut egentligen :)
Julia

2013-09-23 | 11:31:26
http://romeoandjuliet.blogg.se




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!