Moa - Bokrecension - Alice i Zombilandet

 

Recension av Alice i Zombielandet
 
Pocketbok
Författare: Gena Showalter
Titel: Alice i Zombielandet
Förlag: Harlequin
Sidor: 427
Poäng: 3/5
 
Handling
 
Alice i Zombielandet (Från baksidan av boken)

Hon kommer inte att ge sig förrän varenda zombie ligger i sin grav. För alltid.
Om någon hade berättat för Alice Bell att hennes liv skulle vändas upp och ner från ett ögonblick till ett annat, skulle hon ha brustit ut i skratt. Från lyckligt till tragiskt, från oskuldsfullt till förstört. Nej, aldrig. Men det var det som hände. Ett hjärtslag. En blinkning, ett andetag, en sekund - och allt hon kände till och älskade var borta.

Hennes pappa hade haft rätt. Monstren fanns på riktigt.

För att hämnas sin familj måste Alice lära sig att slåss mot de odöda. Och för att överleva måste hon sätta sin tillit till den farligaste av alla farliga killar, Cole Holland. Men Cole har sina egna hemligheter, och om Alice inte är försiktig kan de visa sig vara farligare än zombierna.
 
Mina ord
 
Jag vill inleda med att säga att "Alice i Underlandet" av Lewis Carroll var en av mina absoluta favoritböcker när jag var i tioårsåldern. Jag läste om den minst 5 gånger och älskade hela den utflippade historian med alla de säregna karaktärerna. Jag är dessutom definitivt en zombie-älskare, både när det gäller film och spel. Så när min vän Julia bad mig att läsa och recensera en bok hon hade fått som hette "Alice i Zombielandet", så kände jag mig mer exalterad över en bok än vad jag gjort sen den sista Harry Potter-boken kom ut.
Jag hade förväntat mig en smått galen bok med massa zombies, men det jag fick var en bok om high school, tonårskärlek med lite inslag av zombies då och då. Jag måste erkänna att det fanns delar av boken jag tyckte om, bl.a själva zombie-biten. Hur zombierna fungerade och storyn runt dem var bra och rätt originell. Det fanns även en del spännande händelser och vändningar i boken som höll kvar mig, men i övrigt var boken inget att hurra över enligt mig.
Mitt omdöme är nog dock lite förvrängt eftersom jag hade hängt upp mig på titeln och hade andra förväntningar på vad boken skulle handla om än vad den gjorde, och det blev därför lite av en besvikelse när de inte uppfylldes. De enda kopplingarna "Alice i Zombielandet" hade till "Alice i Underlandet" kunde man finna i namnet på kapitlen och en den saker man fick läsa mellan raderna med förstoringsglas för att hitta. Men jag rekommenderar denna till alla som tycker om böcker med tonårskärlek och som gillar zombier! Kommer man in med förväntningarna att läsa en lite annorlunda tonårsbok är det mycket högre sannolikhet att man kan ge den 5/5 istället. Jag anser bara att titeln är lite vilseledande och kanske borde ändras, men det kanske bara något jag fått för mig. Karaktärerna var härliga och jag tror att det kan bli en spännande fortsättning på denna bok, så i det stora hela var den definitivt läsvärd. Enjoy the zombies!
 
Av Moa
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!